Nu har jag vimsat runt i bloggarna, både de pedagogiska bloggarna som Måns föreslagit oss och de andra kurskamraternas bloggar och nu känner jag mig alldeles yr och matt.
Vad skall jag ta fasta på? Många av bloggarna(de pedagogiska) var väldigt pratiga med ett "skolverket-språk" som gör att jag har svårt att orka följa dem. Mängden länkar i länkarna känns överväldigande. Jag har väl egentligen inte, när jag nu ruschat genom bloggarna, hittat inspirerande beskrivningar på arbeten som jag direkt kan relatera till min högstadievardag i bildsalen. Det kommer jag säkert att hitta när jag letar vidare (tiden!?).
Jag tror att jag skall försöka inventera http://www.multimedia.skolverket.se/, för jag tror att det kan bli användbart att lära mig hitta där. Jag tror det passar en otålig och resultatinriktad person som jag. Hittade också länkarna http://itmamman.se/wordpress/ och http://uggleblogg.pedagogbloggar.se/.Båda dessa sidor verkar lättorienterade med många praktiskt användbara råd.
En stor del av min tid den här dagen framför skärmen har gått åt till praktisk/tekniska problem som att lägga en länk till länklista (misslyckat)eller bli klok på hur det fungerar att vara följare till en blogg eller titta på olika bakgrunder under"avancerat". Jag är orutinerad och oändlig tid går åt till fåniga småsaker. Det ska väl lossna så småningom.
Reflexion från vår senaste kursträff på Konstfack är att BI-eleverna som bjöd oss på sina olika praktikupplägg var otroligt välformulerade och stronga som ställde upp för ett stort gäng garvade skol-uvar som vi! Jag kan inte minnas att vi var så mogna när jag gick utbildningen på TI 1974-78!?
Mats, som visade oss det strömmande bildflödet och pratade om bildanalys hade en såväl enkel som användbar övning där man i en grupp gör en denotativ analys av en bild och sedan skickar den vidare till nästa grupp som skall iscensätta den i ett foto. Fast istället för" denotativ" och" konnotativ" brukar jag använda orden "yttre" och" inre" beskrivning. Det här upplägget torde absolut motivera eleverna att verkligen närläsa bilden och ge den en ingående beskrivning. Det brukar vara svårt att få eleverna att lägga så mycket energi på just detta.
Eleven Karins idé med dramatisering av manus var intressant och för mig känns det som en bra anledning att etablera samarbete med t.ex en svenska-lärare så att man har mer tid till förfogande.
Min kollega Ulla och jag avslutade kursdagen på MM. Mats plus fler BI-elever lät oss gruppvis titta på ett givet verk i Moderna-utställningen och där välja ett varsitt ord som för oss kännetecknade verket.(vi fick en lista med ord-förslag) När vi diskuterat fram orden i gruppen samlades hela stora gruppen vid varje verk och fick höra gruppmedlemmarna motivera sina val av ord. Ett upplägg tänkt för elever på studiebesök. Bra, tycker jag. Återigen ett exempel på hur orden leder en in i verket.
På väg därifrån diskuterade Ulla och jag detta att många samtida konstverk kräver att man skaffar sig en förförståelse för konstverket via en mer eller mindre snårig text för att verket överhuvudtaget skall vara åtkomligt. Man kan efter tillräckligt många sådana verk längta efter något som inte är så frånvänt, något som sköljer över en eller griper tag och säger "jag vill nå dig".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar