tisdag 1 mars 2011

Gif-animation igen

Klicka och se flickan hoppa!
     Till kurstillfället med animation hade jag med mig några små teckningar som jag trodde skulle komma till pass. Men, men..istället för att hinna med tre olika animationsmetoder blev det körigt att klara av en enda. Nu plockade jag fram teckningarna och fotade av dem, rakt av..utan stativ eller lampor men med min nya fina digitala systemkamera. Hoppades att kunna göra någon liten animation i Windows Live Moviemaker, men hittar inget som tyder på att det skulle gå. Rätta mig gärna, någon, om jag har fel. Detta Live Moviemaker följde med min Windows och jag har försökt tanka hem "vanliga" Moviemaker utan att lyckas. Får väl hitta någon kvalificerad människa att hjälpa mig med det. 
Istället passade jag på att friska upp minnet för hur man gör gif-animation i Photoshop. Det tog sin rundliga tid innan bitarna föll på plats! Vid i stort sett varje nytt steg fick jag leta, fundera, testa mig fram. Tänk att det fastnar så dåligt trots att man kanske sitter flera timmar eller dagar med en grej och sedan efter en tid....är man ändå nybörjare igen!
Först gjorde jag i ordning varje teckning (15 st) och satte ihop med en bakgrund med hjälp av lagermask.
Efter otaliga justeringar lade jag upp alla bilderna, en och en, gick sedan till "animation" under "fönster" och färdigställde det hela.
Mycket irrationellt alltihop....eftersom jag istället borde skriva färdigt sidorna till Koppfeldt och fundera på visualiseringen till det och ta itu med hemsidan och prova allt jag inte provat hittills och.....................
Kan någon ge mig en idé om hur jag skulle kunna lägga musik till en gif-animation ?

1 kommentar: