tisdag 28 september 2010

Verktyg förverkligar

Jag väljer att uppfatta frågeställningen från Thomas så här: Vad kan vara ett användbart verktyg i Bild-undervisningen? 
Då svarar jag : Texten, språket kan vara ett nödvändigt verktyg! Bilden är ett språk, ett verktyg på många sätt, javisst! Men ibland behövs språket och samtal för att nå fram till bilden...att förverkliga bilden.
Ett projekt som vi drivit i några år med våra nior handlar om samtidskonst. Ett av målen är att eleverna (och vi lärare) skall utvinna någon slags mening ur ett konstverk som till att börja med verkar slutet, frånvänt eller obegripligt. 
Gången i projektet är ungefär så här:


1. Konsthistorisk föreläsning med bilder som landar i samtidskonsten med dess utvidgade fält av uttryck.
2. Vi genomför gemensamt en analys av ett samtida konstverk med hjälp av stödfrågor + formulerar vad konstnären kan tänkas vilja säga med sitt verk och funderar slutligen över vad vi själva skulle vilja uttrycka med ett nytt verk, som ett svar på det som analyserats.
3. Gruppvis (ca 4 elever) får de så en bild av ett samtida konstverk (de väljer inte själva), diskuterar och skriver ned sin analys och gör upp planer på vad gruppen skall göra för eget konstverk. Det skall utföras som fotobaserat konstverk eller 1 min. långt videokonstverk utan ljud.
4. Praktiskt arbete.
5. Titta på filmerna/bilderna. Tolka dem. Gruppen berättar hur de resonerat kring sin bild. 


Det här upplägget känns meningsfullt därför att här tränger man in i bilderna med hjälp av varandra .I samtalet och språket skapas en rikedom av mening och upplevelse. Utan dessa samtal hade bilderna varit anonyma eller meningslösa för många av eleverna och vi tycker att vi uppnått denna del av vårt mål.
Ett annat syftet är att foto och framförallt film skall användas på ett konstnärligt uttrycksfullt sätt och få eleverna att inte genast tänka "actionrulle" när de får en videokamera i handen. Om sedan slutresultatet inte alltid blir så fantastiskt så har eleverna ändå kommit loss och tänkt på foto och film som ett sätt att uttrycka sig med likväl som med färg och papper. 
Jag ser alltså att i det här projektet är språket och orden ett oundgängligt redskap för att komma åt bilden.


För övrigt är jag varm förespråkare för att i skolan värna om det hantverksmässiga, taktila och direkta arbetet med  färg, pensel, kritor, lera etc. Här kan förresten tystnaden vara ett verkningsfullt redskap, i den mån man lyckas få till stånd en stämning av lugn koncentration och från min, lärarens sida, endast mycket lågmälda och individuella kommentarer.

4 kommentarer:

  1. Roligt Gunilla att det fungerade med att lägga in ett filmexempel!! Hur gjorde du? mvh,Ulla

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla! Roligt att få läsa om ert arbete med samtidskonst. Jag har också genomfört en liknande uppgift med några olika nior. Ska försöka lägga ut några exempel så småningom. Och visst verkar det vara så att samtalet är alldeles nödvändigt om eleverna ska kunna få ut något av den "moderna konsten"!

    SvaraRadera
  3. Verkar genomtänkt och leder troligen till reflektioner hos eleverna om vad de egentligen ser när de upplever konst. Hade ett liknande resonemang med musikläraren angående elevers sätt att uppleva och sätta ord på musik. För att utvecklas måste ungarna uttrycka det på olika sätt genom ord, text ibland ...eller annat, filmen du visar på bloggen är fin.

    SvaraRadera
  4. Kul att se att vi är många som jobbar på liknande sätt. Vi brukar jobba utifrån konsten på Moderna Muséet och aktuella utställningar. Bildanalys med egna tolkningar som ger egna konstverk.

    SvaraRadera